سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

حرفه دریانوردی با مجموعه ­ای از ویژگی­ها مشخص می­شود که آن را نسبت به بسیاری از مشاغل دیگر منحصر به فرد می­کند. شرایط شغلی با نوبت کاری خاص، محیط فیزیکی و شغلی سخت، شرایط کاری خطرناک، محدود و دور از خانواده، همچنین مجموعه ای از مشکلات مربوط به تشکیل گروه، موانع فرهنگی و ارتباطی در شرایط کار در فضای چند فرهنگی و چند زبانه خدمه، دریانوردی را به شغلی چالش برانگیز و زندگی در دریا را ذاتا استثنایی کرده ­است.

این ویژگی‌های شغلی در مجموع می‌توانند به طور بالقوه چندین استرس فیزیکی، ذهنی و روانی مانند خستگی، محرومیت از خواب، فرسودگی شغلی، تنهایی، و اختلال در زندگی اجتماعی و خانوادگی ایجاد کنند که ممکن است ریتم‌های شبانه‌روزی دریانوردان، نیازهای اجتماعی و بهزیستی روانی آنان را تحت تأثیر قرار دهد. در میان بسیاری از عوامل استرس­ زا، انزوای اجتماعی و دلتنگی، عامل ایجاد استرس روانی در کشتی­ ها برای دریانوردان است. علاوه بر اینها، دریانوردان همچنین شرایط شغلی خاص از نظر ایمنی را تجربه می­ کنند که عمل یا عدم اقدام آنها در زمینه ایمنی، می تواند به طور بالقوه بر ایمنی خدمه و کشتی تأثیر بگذارد.

از آنجایی که رفاه و بهزیستی دریانوردان عامل مهمی در تضمین عملکرد عملیاتی و ایمنی دریایی است، بنابراین شناسایی و درک مشکلات روانی دریایی و ارتقای بهزیستی بهینه جسمی، روانی و اجتماعی برای تضمین سلامت شغلی و ایمنی دریایی ضروری است.

در چنین فضای شغلی و محیط کاری پر چالش، توسعه و استفاده از برنامه­ های روانشناسی برای حل چالش ­های جدی دریانوردی و دریانوردان در حوزه بررسی سلامت روان­شناختی دریانوردان، آموزش بهداشت روانی و مداخلات روان شناختی ضروری است.

صنعت حمل و نقل دریایی می­تواند با بهره گیری از آموزش­ها و مداخلات روانشناسی علمی مدرن، منفعت زیادی در راستای حفظ و توسعه منابع انسانی کسب کند. استفاده از مداخلات و آموزش­ های روانشناسی در زمینه دریایی از توانایی بالایی در این زمینه برخوردار است.

 

دکتر خسرو محمدی

متخصص روان­درمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه علوم رفتاری

روان شناس معتمد شرکت ملی نفتکش ایران

 09123274367

09193033901

02122902323 , 02122901112

Kh.mohamadi@gmail.com

https://t.me/DrKhMohammadi

https://instagram.com/dr.kh.mohamadi

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 کمک های...       اصیل بودن

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ